Proč se Charley Tramp jmenuje Charley Tramp?

20.01.2020

V "Toulkách s Charleym", jedné ze svých nejoblíbenějších a čtenářsky nejvděčnějších knih, asi vůbec prvním travelogem na světě, podává John Steinbeck obraz Spojených států, jak je poznal během mnohaměsíční cesty napříč kontinentem v roce 1960, motivované frustrací ze ztráty přímého kontaktu Ameriky s Američany, lidí mezi sebou i z hlásících se příznaků stáří.
Charley byl francouzský pudl Johnovy manželky, se kterým si večer povídal a obytný vůz Rosinanta byl asi prvním obytným náklaďáčkem na světě.

Náš Charley není Trump; je Tramp - a to proto, že chce připomínat český tramping, hnutí, které nemá na světě obdoby a bylo i stále je svým férovým kamarádským pojetím nezávislého a svobodného cestování a pobytu v přírodě našim cílům velmi blízké.

A jak se rodí Charley?

Počátky sahají někam do pradávné doby trampského mládí jeho pachatele; otce, kterému dcera něžně přezdívá Fosil z doby mamutí. Když dospěl, toulal se stopem a s Allo-stop měsíce po francouzském venkově, inspirován temně baladickou Kožíkovou Bretaní, Boldiszárovou Seinou a Hoffmeisterovou Paříží. Koncem roku 2015 pojal Fosil úmysl ukázat - dokud ještě jeho diabetické nohy řídí - své dceři krásný svět toho franzouzského venkova, který žije v Ardéche mimo blyštivý svět velkotovární turistiky. Svět Sardinie a malých řeckých ostrovů.

Fosil se naivně obrátil na největší půjčovny obytných vozů v Rakousku, Itálii, Německu i Francii a důvěřivě žádal zaslat nabídky vozů pro hendikepované na vozíku. Brzy pochopil, že žádné nabídky nebudou. Půjčovny totiž ani nevěděly, co Fosil poptává. Nezbylo tedy, než auto vymyslet a nechat postavit. Fosil tušil, že to nebude jednoduché, protože o konstrukci aut nic nevěděl, byl totiž bankovním cifršpiónem, navrhujícím finanční architekturu velkých exportních celků.

Poptal u 3 velkých úpravců a 6 největších výrobců aut v Evropě možnost dodání obytného vozu s parametry pro cestujícího na elektrickém vozíku. Úpravci camperů odmítli, z výrobců 4 neodpověděli vůbec, 1 odpověděl negativně (a velmi arogantně) a zůstal Opel, který slíbil dodat speciální šasi (a dokonce se slevou 23 %). Stanovili si podmínku, že pokud chceme, aby drželi záruku a umožnili vstup do výkresové dokumentace, musí karoserii camperu projektovat a realizovat koncernově prověřený úpravce; ti byli v ČR dva - jeden odmítl mé představy hned zpočátku jako nereálnou zakázku a ten druhý, společnost Mave, spol. s r.o., to po delším váhání přijala.

Následovalo 36 měsíců vývoje, konstrukčních prací, kontrolních dnů ve výrobě a zkoušek. Po celou dobu jsme zároveň hledali vozíčkáře, kteří by byli ochotni průběžně parametry testovat a kriticky komentovat. A Charley pomalu rostl do krásy a užitečnosti.

Největší starost byla s tím, aby zároveň moc netloustl; aby na něj stačil řidičák B, musel vážit max. 3500 kg.

Jak se to dařilo napíšu příště.

Leoš Fučík, pachatel vozu Charley Tramp